۲۳ فروردین ۱۳۸۴، ۱۲:۴۶

رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران خبرداد:

اجراي طرح شناسايي زير سطحي گسلهاي تهران

مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با همكاري دو سازمان ديگر طرح ملي و بي سابقه شناسايي زير سطحي گسلهاي تهران را با بهره گيري از داده هاي لرزه نگاري دوبعدي بزودي اجرا مي كند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، دكترمازيار حسيني طي سخناني درجلسه شوراي شهرداران، مديران و معاونين شهرداري تهران دراين باره افزود : اين طرح براي اولين بار با حضور جمعي از متخصصين عالي رتبه  در رشته هاي مختلف ازمتخصصين ژئوفيزيك گرفته تا ژئوتكنيك لرزه اي ، توسط سه سازمان مديريت بحران، شركت اكتشافات نفت و پژوهشگاه  بين المللي زلزله شناسي در تهران اجرا مي شود و تاكنون اين طرح تنها در چند كشور پيشرفته انجام شده است . 

وي با اشاره به  مساله دار بودن حذف خطوط گسلهاي  تهران در محدوده قديمي شهر تهران ، تصريح كرد: در اطراف تهران گسل هايي در نقشه ها ديده مي شود ولي اين گسل ها در محدوده قديمي شهر به يكباره قطع مي شود و اين كه در واقع بگوييم چگونه گسلي طويل با كيلومترها طول در نقطه اي كه به محدوده شهر رسيده قطع شده و به نوعي در اين منطقه گسل شناخته شده سطحي نداريم و اين امر منطقي نيست كه تراكم گسل در اطرافمان باشد ولي در محدوده قديمي شهري اثري از آن نباشد.

رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران  شهرداري تهران گفت: نقشه گسلهاي تهران  به مطالعاتي كه بر اساس شواهد سطحي و عكس هاي هوايي به انجام رسيده تنظيم شد  و اين روش نيز تنها براي  شناسايي و ثبت گسل هاي سطحي  قابل استناد بوده و نبود گسل در مناطق مركزي شهر دال بر نبود گسل زير لايه هاي آبرفتي موجود نيست.

به گفته وي مركز مديريت بحران شهر تهران به منظور شناخت خطرات لرزه خيزي احتمالي موجود در منطقه تهران بزرگ و همچنين رفع برخي  مشكلات موجود در مسائل شهرسازي و ساخت و ساز در پهنه هاي گسلي شناخته شده با دعوت مراكز عمده علمي دست اندركار در اين زمينه پروژه بزرگي را در دستور كار قرار داده است كه شناسايي گسل هاي زير سطحي  بخشي از آن است.

دكتر حسيني در خصوص چگونگي اجراي اين طرح گفت: طبق برآوردهاي انجام شده توسط تيم كارشناسي حداقل عمق شناسايي بايد 4 كيلومتر باشد و جهت نفوذ به اين عمق از تجهيزات شركت اكتشافات نفت ايران استفاده خواهد شد و در طول 8 كيلومتر در سطح ، امواج بازتابيده برداشت مي شود و همچنين در اين مرحله از پروژه دو پروفيل شمال به جنوب و شرق به غرب  مورد شناسايي قرار گرفته و مناطق مختلف شهرداري نيز درگير اجراي آن خواهند شد.

وي افزود: به منظور پيشگيري از بروز صدمات به تاسيسات زير زميني و اجراي مطلوب اين طرح،  ستادي با حضور سازمان هاي مختلف اثر گذار اعم از گاز، آب، مخابرات ، نفت و.. تشكيل  شده است تا وارد كردن ضربه ، به تاسيسات زيرزميني خسارت وارد نكند. 

کد خبر 171204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha